Wyposażenie jachtu. Daszek bimini, wieża wakeboardowa, plandeka, teak czy materac?

Jakiego rodzaju daszek?

Należy odpowiedzieć sobie najpierw na pytanie, czy potrzebujemy daszek, który ochroni skutecznie jedynie przed słońcem, czy też daszek z opcją szyb bocznych i zabudowy poza kokpit.
Pierwsza wersja daszku to typ Bimini z możliwością pełnego, swobodnego stania, druga to model Cabrio, przydatny zwłaszcza w mniejszych jednostkach. On również ochroni nas przed słońcem, ale z powodu niższej konstrukcji nie daje możliwości
stania w pozycji wyprostowanej. Plusem tego modelu jest możliwość jego montowania do szyby, ponieważ typ Cabrio występuje z opcją szyb bocznych i zabudowy poza kokpit.
Niektóre łodzie posiadają tylko daszek Bimini, bez możliwości pełnej zabudowy typu Camper, natomiast w części modeli, np. VR5 Cuddy, 742 Cuddy, 842 Cuddy, Ciera 8 istnieje opcja zabudowy Camper, czyli daszek Bimini, pozwalający na swobodne przebywanie w kokpicie w pozycji stojącej z jednoczesną możliwością montażu szyb bocznych, zabezpieczających cały kokpit przed warunkami atmosferycznymi.

Czy trzeba kupować plandekę portową?

Właściwie niezbędna jest w sytuacji, gdy łódź pozostaje na zewnątrz - poza garażem czy hangarem. Sprawi ona, że kokpit, podłoga i całe wyposażenie łodzi przez dłuższy czas pozostaną niezniszczone i zachowają swoją jakość.
Jaką wybrać podłogę wewnątrz kokpitu?
Do wyboru są 4 opcje:
-podłoga z laminatu,
-dywanik,
-naturalny teak,
-syntetyczne maty teakowe.
Kokpit wykończony naturalnym teakiem robi duże wrażenie. Naturalne drewno egzotyczne dobrze wpisuje się w charakter łodzi i sprawia, że podłoga jest dużo przyjemniejsza w dotyku. Wymaga on jednak regularnej konserwacji za pomocą odpowiedniego oleju.
Podłoga z laminatu posiada bezpieczną strukturę antypoślizgową i nie wymaga konserwacji. Zaletą dywanika, oprócz ładnego wyglądu, jest możliwość jego bezproblemowego wyjęcia i uprania.
Syntetyczne maty teakowe dają przyjemne odczucie zbliżone do naturalnego teaku. Nie wymagają specjalnych zabiegów konserwacyjnych.

Jaki typ siedzenia sternika?

Wszystkie modele łodzi Bayliner posiadają w podstawowym wyposażeniu wygodne siedzenie sternika. Warto jednak rozważyć opcję siedzenia kubełkowego. Posiada ono więcej przestrzeni, oraz nieco wyższe boczki dające poczucie większego bezpieczeństwa. Ważnym elementem siedzenia kubełkowego jest podnoszona część siedziska. Dzięki temu kierowca może bez wysiłku pozostawać w pozycji półstojącej podczas wykonywania manewrów portowych.
Kotwica tradycyjna czy winda kotwiczna?
Dobrym pomysłem w wyposażeniu jest winda kotwiczna, która pozwala za pomocą jednego guzika podnieść i opuścić kotwicę. Jest to wygodne i stanowi zupełne przeciwieństwo pracochłonnego wyciągania liny. Windę kotwiczną posiadają jednostki typu Criuser, Cuddy oraz model E7.

Czy antyfouling to konieczność czy przesada?

Malowanie łodzi farbą antyporostową jest bardzo ważne. Kładzie się ją na dno łodzi, aby zabezpieczyć łódź przed pojawianiem się grzybów, glonów, porostów i innych zanieczyszczeń. Antyfouling sprawia, że łódź niejako sama się oczyszcza.
Jaka łódź dla miłośników opalania?
W jednostkach posiadających tzw. otwarte dzioby, czyli w modelach 175 BRE, E5, E6, E7, VR5, VR6 dobrze rozważyć wypełnienie materaca dziobowego i zamknięcie przestrzeni między dziobem a kokpitem. Uzyskuje się w ten sposób wygodne i komfortowe miejsce do kąpieli słonecznych. W jednostkach typu VR5 Cuddy, 742 Cuddy i Ciera 8 istnieje możliwość montażu materaca słonecznego. Dzięki temu cały pokład nad kabiną staje się powierzchnią do opalania. W łodziach typu Cuddy na dziobie zamontowano reling zabezpieczający, co powoduje, że nawet przy dużej fali można bezpiecznie zażywać słonecznego relaksu.

Gdzie gotować?

W łodziach typu Cruiser i Cuddy istnieje możliwość montażu kuchenki elektryczno-alkoholowej, dzięki której można bezpiecznie przygotować posiłki. Opcjonalnie aneks montowany jest na zewnątrz. Natomiast w modelu Ciera 8 znajduje się on standardowo w kabinie. Trzeba jednak mieć na uwadze, że zapach przyrządzanych posiłków przenika łódź, dlatego cięższe potrawy warto przygotować na zewnątrz, w kuchence kokpitowej.
W łodziach Bayliner występuje kuchenka o podwójnym zasianiu:
-230 V z przyłącza portowego, lub agregatu prądotwórczego,
-alkohol turystyczny.
W modelach 742 Cuddy i Ciera 8 istnieje możliwość montażu lodówki. To bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ zapewnia przechowanie pożywienia i schłodzenie napojów. Walorem tego rozwiązania jest możliwość jej funkcjonowania poprzez napięcie 12 V.
W jednostce Cruiser dodatkowo można zamontować generator prądu o napięciu 230 V bez konieczności podłączenia portowego. Umożliwia to jego używanie „z kotwicy”, a dzięki temu korzystanie z klimatyzacji, ogrzanie łazienki i podładowanie akumulatora. Dobrym rozwiązaniem jest montaż niezależnego ogrzewania postojowego.

Czy kształt kadłuba ma znaczenie?

Łodzie E5, E6, E7, CC5, CC6, CC7 mają kształt kadłuba typu M-WHO. Jest on w kształcie litery M, dzięki czemu łódź ma dużo mniejsze zanurzenie i dużo większą stabilność. Dzięki temu może ona wpływać bezpiecznie, bez przechyłu na prawą lub lewą stronę, na mielizny. Warte podkreślenia jest też to, że taka łódź bardzo szybko wychodzi do ślizgu, szybko płynie, co pozwala zaoszczędzić paliwo.

Czy warto zainwestować w dodatkowe wyposażenie?

Dla osób aktywnych sportowo dobrym rozwiązaniem będzie wieża do wakeboardu, umożliwiająca zaczepienie liny w wyższym punkcie i wykonywanie większej ilości ewolucji. Dodatkowym walorem wieży jest jej sportowy design, a minusem niemożliwość zamontowania osłon przed warunkami atmosferycznymi w wersji Camper.
W jednostkach typu VR5 Cuddy i 742 Cuddy dobrym i praktycznym rozwiązaniem jest zlew z prysznicem rufowym, który zapewnia dostęp do słodkiej wody i możliwość opłukania się po kąpieli w morzu.
Dla miłośników elegancji polecamy tzw. pakiet nierdzewny – listwę odbojową ze stali nierdzewnej, osłonę klaksonu, uchwyty na kubki oraz inne drobne elementy dodające łodzi smaku i wytworności.
W modelach VR5 Cuddy, VR6E, 742 Cuddy, Ciera 8 można również zamówić toaletę chemiczną lub ręczną z maceratorem i zbiornikiem na fekalia.