Zimowanie łodzi. Jak zabezpieczyć jacht na zimę?

Jeśli pomyślałeś kiedykolwiek z frustracją o kończącym się czasie żeglowania, to niniejszy artykuł przypomni Ci, że dla miłośnika sportów wodnych sezon żeglarski nie kończy się nigdy. Sen zimowy nie musi przecież kojarzyć się z apatią, letargiem i marazmem, lecz nowymi jachtingowymi wyzwaniami. Wystarczy, że weźmiesz do serca garść informacji o zabezpieczaniu łodzi lub jachtu, a najlepiej całą łódź i jacht. Oto kilka praktycznych rad, jak to zrobić:

1) Opróżnienie jachtu motorowego
Niezależnie od tego, czy Twój jacht lub łódź będą zimowały w zadaszonym pomieszczeniu bądź pod chmurką, powinieneś zabrać z niego wszystko, co może zostać zawilgocone albo utrudni ewentualny transport, czyli narzędzia, ubrania, śpiwory, materace, kamizelki ratunkowe, sztormiaki, żagle, liny, poduszki itp., a w przypadku jachtu motorowego także akumulator. Pomoże to w bezpiecznym i precyzyjnym slipowaniu i transporcie.


2) Posadowienie jachtu motorowego
Najbardziej nadają się do tego tzw. kobyłki, umieszczone pod kadłubem w punktach wzmocnień konstrukcyjnych. Nie mogą one wgniatać się w poszycie, z kolei woda powinna bez przeszkód wypływać z kokpitu. Można zastosować również podporę z opon, wkładając między nie a kadłub podkładkę dywanową itp. nie należy zostawiać jachtu na wózku podłodziowym, by nie odkształciło się dno. 


3) Mycie
Twój jacht lubi wodę w każdej postaci, dlatego pamiętaj, by dokładnie go umyć wewnątrz i zewnątrz z dodatkiem detergentu, spłukać oraz wysuszyć. Wyczyść dokładnie wyjmowane akcesoria: szuflady, gretingi, podłogę, pokrywy bakist. Wodorosty, plamy i inne zanieczyszczenia na kadłubie potraktuj tak, jak na to zasługują – z niesmakiem, i pozbądź się ich. Zaopiekuj się szczególnie odbijaczami. Dzięki paście zawierającej wosk możesz je po umyciu jachtu wypolerować. Uszczelki nasmaruj olejem wazelinowym. Tapicerkę poduszek umyj delikatnym środkiem do mycia naczyń lub mydłem, a potem delikatnie nawilż wazeliną. Nawilż też zamki błyskawiczne przy markizach i pokryciach, zanim zaczną się zacinać i rdzewieć. Przy zacięciu pokryć i markiz zapinanych na guziki lub zatrzaski podważ je śrubokrętem, a następnie oczyść czyścikiem z włókna i nasmaruj woskiem.


4) Zabezpieczanie
Po jakiego grzyba Ci pleśń na jachcie? Używając środka grzybobójczego, właściwego dla rodzaju tworzywa, z którego zrobiony jest jacht (laminat lub drewno), rozprowadź go pamiętając o dokładnym wywietrzeniu. W tym celu zostaw jak najwięcej otwartych miejsc i wypłucz wodę z WC oraz ze zbiorników wody pitnej. Odkręć także zawory i wykręć korki. Umożliwi to swobodną cyrkulację powietrza od spodu. Liny przechowaj w ciepłym miejscu, by się nie usztywniły. Jeśli to nastąpi zostaw je na noc w roztworze z połowy szklanki zmiękczacza do tkanin i dziesięciu litrów wody, potem upierz i zostaw do odcieknięcia w chłodnym miejscu.


5) Przykrycie
Nawet jeśli Twoja łódź w niczym nie przypomina kobiety, to bądź pewien, że również i ona potrzebuje odpowiedniego ubrania. Najwłaściwszym będzie plandeka około 2 metrów dłuższa i szersza od łodzi. Można ją kupić w sklepach żeglarskich lub zamówić u żaglomistrza. Taka „suknia”, z lekkim luzem na dziobie i rufie, umożliwi swobodny dostęp powietrza do wnętrza łodzi oraz wytrzyma nacisk śniegu i porywy wiatru. 



W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH, CZYLI … WNĘTRZE ŁODZI
Oprócz ochrony wizualnej, zewnętrznej Twojej łodzi lub jachtu, musisz mieć świadomość, że tylko w zdrowym ciele jest zdrowy duch. Zadbaj więc o wnętrze łodzi. Jej sercem jest przede wszystkim:


1) Silnik
Silniki o prostych obwodach chłodzenia opróżnij od a do zet, przy dwupętlowych pamiętaj, że strona od wody morskiej musi być opróżniona. Sprawdź stan roztworu chroniącego przed zamarzaniem. Nie może on Cię zawieść nawet przy 35 stopniowym mrozie. Przy jego uzupełnianiu silnik powinien być uruchomiony, by należycie rozprowadzić płyn w obiegu. Środek konserwujący silnika chroni go przed rdzewieniem, a dodatki do paliwa zabezpieczają gaźnik i wtryskiwacz. Obracające się części nasmaruj preparatem antykorozyjnym, wymień olej silnikowy, olej w skrzyni biegów, filtr oleju, paliwo i skontroluje jakość świec. 


2) Paliwo
Po sezonie letnim trzeba wymienić zwykłe paliwo w łodzi na zimowy olej napędowy, przeznaczony do użytku w temperaturze prawdziwie syberyjskiej. Dzięki temu parafina z paliwa nie będzie krzepnąć i nie zatka filtrów paliwa.
Inny pomysł to zostawienie na zimę pełnych zbiorników, wówczas ani gazy ani skroplona woda nie zbiorą się w zbiorniku. Poza tym paliwo ochroni przed korozją. 


3) Baterie
Baterię wyłącz i napełnij destylowaną wodą. Sprawdź działanie wszystkich sprzętów, radio-urządzeń oraz oświetlenia. Zabezpiecz styki elektryczne, najlepiej sprayem, uprzednio je czyszcząc. Sprawdź także pracę wszystkich sprzętów, radio-urządzeń i oświetlenia.


4) Zbiorniki wody
Bez wody, zwłaszcza pitnej, nie ma życia. Pamiętaj, że woda to jednak żywioł. Na zimę opróżnij i zdezynfekuj zbiorniki, a wiosną napełnij je dwukrotnie do około 1/3 części. Jeśli jej smak nie będzie budził Twoich zastrzeżeń napełnij zbiorniki do końca. Jesienią sprawdź również stan rur hydraulicznych i toalety. Dzięki opróżnieniu wszystkich innych zbiorników wodnych, rur, odsalarek i podgrzewaczy wody unikniesz popękania rur. 


5) Przestrzeń podpokładowa 
To papierek lakmusowy Twojego zaangażowania w zabezpieczanie łodzi przed zimą. Jeśli Twoich nozdrzy nie drażni nieprzyjemny zapach z toalety bądź z lodówki, masz problem z głowy. W przeciwnym wypadku umyj wszystko wodą lub wodą rozcieńczoną z octem. Miska z octem ustawiona na środku łodzi zneutralizuje swąd. Podobnie skuteczny w zawilgoconych szafkach może okazać się węgiel drzewny, pozostawiony przez kilka dni na dnie jakiegoś naczynia. Jachtingowe tapety skutecznie odświeża puder zapachowy. Należy je umyć, wysuszyć i posypać pudrem. 


6) Apteczka pierwszej pomocy
„Uncja zapobiegania jest cenniejsza od funta leczenia”. Z pewnością wiesz o tym od wczesnego dzieciństwa, dlatego po sezonie żeglarskim i przed nim musisz sprawdzić zawartość apteczki pierwszej pomocy. Co prawda nie uchroni ona Ciebie przed chorobą morską, ale wilki morskie nie mają przecież takich dolegliwości. Sprawdź także ważność gaśnic i wszelkich licencji. 


Autor: ES

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZIMOWANIE ŁODZI | ŁODZIE MOTOROWE | JACHTY MOTOROWE | MOTORÓWKI | ZABEZPIECZANIE | BAYLINER POLSKA