Jak zorganizować transport łodzi motorowych?


Czy możesz samodzielnie przetransportować łódź motorową? Oczywiście! Polak przecież potrafi. Jak to zrobić? To proste. Oto praktyczny poradnik na wyciągnięcie ręki:

1. Przygotuj łódź lub jacht do transportu 
W tym celu musisz opróżnić łódź. To czasochłonne zajęcie, ale konieczne. Dzięki temu nie spotkają Cię w trasie przykre niespodzianki. Łódź motorowa transportowana jest na przyczepie, więc nierównomiernie rozłożony ładunek mógłby sprawić, że przyczepa utraci stabilność, co spowoduje tzw. wężykowanie. To z kolei nie tylko utrudniłoby jazdę, ale stanowiłoby zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Zabezpiecz wszystkie luźne części oraz elementy wystające poza kadłub. Podnieś przekładnię. Wyłącz urządzenia elektryczne, odłącz zasilanie na łodzi i zabezpiecz kable. Zamknij klapy, drzwi i okna, upewniając się, że nie ma możliwości, by otworzyły się podczas transportu.

2. Sprawdź wymiary łodzi
- długość liczy się od końca dziobu do środka rufy,
- wysokość - od dna do najwyższej nieusuwalnej części łodzi,
- szerokość - mierzy się w miejscu, gdzie łódź jest najszersza.
Twoje pomiary powinny zgadzać się z danymi producenta, przy czym musisz wziąć pod uwagę także dodatkowe elementy. Przed zjedzeniem solidnego obiadu pamiętaj, że jeśli waga zestawu nie przekracza 750 kg, to nie potrzebujesz prawa jazdy kategorii E, a wystarczy jedynie uprawnienie B96. Limit wagowy wpisany jest w dowodzie rejestracyjnym przyczepy i nie możesz go przekroczyć. W trakcie ważenia, którego możesz dokonać choćby w najbliższym składzie węgla, wszyscy pasażerowie powinni być na pokładzie. 

3. Poszukaj odpowiedniej przyczepy, to znaczy…
dopasowanej do wagi i kształtu dna łodzi. Chodzi tu o właściwy rozstaw łap. Do wagi jachtu trzeba doliczyć przynajmniej 250 kg, biorąc pod uwagę jego wyposażenie na daleki rejs. Powinieneś także sprawdzić hamulec najazdowy samochodu. Z pewnością nie stracisz zaufania żony, gdy wytłumaczysz jej, że jeśli samochód jest pożyczony, kierowca powinien mieć upoważnienie od właściciela pojazdu. Wystarczy odręcznie spisany dokument. Nawet jeżeli właścicielem pojazdu jest małżonek kierowcy, pismo i tak jest potrzebne. Zasada ta jest ściśle przestrzegana i egzekwowana w krajach UE.

4. Zadbaj o formalności czyli… wciel się w rolę prawnika
Nie od dziś wiadomo, że „nieznajomość prawa szkodzi”, ale Ciebie ta zasada nie dotyczy. A to dlatego, że przed wyjazdem w trasę po prostu musisz sprawdzić aktualne przepisy prawa dotyczące transportu łodzi lub jachtów o określonych parametrach i w określonych warunkach. Znajdziesz je w kodeksie drogowym. Być może potrzebujesz na taki transport specjalnego pozwolenia.  
Aby dobrze zrozumieć przepisy dotyczące holowania przyczep dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B, trzeba znać pewne skróty, zawarte w dowodach rejestracyjnych pojazdu i przyczep, czyli: 
DMC – dopuszczalna masa całkowita pojazdu (maksymalna masa pojazdu z pasażerami i ładunkiem);
MW – masa własna pojazdu (czyli bez pasażerów i ładunku).
Kierowcy posiadający uprawnienie do prowadzenia pojazdów kategorii B mogą poruszać się zestawem:

a) auto + przyczepa, których DMC nie przekracza 3,5 t lub:
b) zespołem pojazdów (czyli samochodu i przyczepy lekkiej), o ile łączna DMC zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg. 

W większości przypadków, skutery wodne oraz motorówki do 5-6 m mieszczą się w tych ramach. Warunkiem do prowadzeniu takiego zestawu jest DMC przyczepy, której waga nie może przekroczyć DMC auta:

-przykład 1: DMC auta 2300 kg + DMC przyczepy 1000 kg = 3300 kg, z czego DMC przyczepy jest mniejsze od DMC samochodu i nie przekracza 3,5 t – śmiało możemy jechać takim zestawem z prawem jazdy kategorii B. 

-przykład 2: DMC auta wynosi 2000 kg + DMC przyczepy 1600 kg = 3600 kg – nie możemy prowadzić auta, posiadając tylko prawo jazdy kategorii B, ponieważ DMC całkowita wynosi powyżej 3,5 t oraz DMC przyczepy jest większa od DMC samochodu).  

Aby  dowiedzieć się, jaka jest maksymalna masa przyczepy (DMC), którą możemy holować naszym autem, jego DMC dzielimy przez 1,33 (auto holujące musi mieć odpowiednio wyższą masę w stosunku do masy przyczepy - o 33 proc. większą), np. auto o DMC 2150 kg może holować przyczepę o maksymalnym DMC 1616 kg.
Istotne jest to, że dla potrzeb Twojego transportu nie ma znaczenia podział przyczep na jedno i dwuosiowe. Całkowita długość zespołu nie może natomiast przekroczyć 18,75 m długości.

Aby prowadzić cięższy zestaw: pojazd + przyczepa o DMC powyżej 3,5 t, możemy skorzystać z dwóch możliwości. 

-Pierwsza: Dzięki wprowadzeniu ustaleń Konwencji Wiedeńskiej, po zdaniu egzaminu praktycznego i wprowadzeniu do naszego prawa jazdy odpowiedniego zapisu „B 96”, jesteśmy uprawnieni do prowadzenia zestawu do 4,25 t. 

-Druga: kurs praktyczny w Ośrodku Szkolenia Kierowców (15 godzin) i zdanie egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B+E – uprawnia nas do prowadzenia zestawu nawet do 7 ton, przy czym DMC przyczepy nie może przekraczać 3,5 t.

Musisz pamiętać, że jeśli masa zestawu przekracza 3,5 t, to obowiązuje Cię system ViaTOLL (system poboru opłat drogowych). Przed transportem warto dokładnie sprawdzić, co kodeks drogowy ma do powiedzenia na temat naszego ładunku, zwłaszcza że przepisy nierzadko się zmieniają. Poza tym, w różnych krajach obowiązują różne zasady. Dowiedz się więc, jakie przepisy obowiązują tam, dokąd się wybierasz. Zwróć uwagę nie tylko na dopuszczalną wagę, ale również pozostałe wymiary.
W Polsce, wg artykułu 61 kodeksu drogowego, bez pozwoleń możesz prowadzić zestaw, którego szerokość nie przekracza 3 m, przy czym szerokość pojazdu nie powinna przekraczać 2,5 m. Ładunek musi być ułożony na środku, nie może wystawać na więcej niż 23 cm z jednej strony. Z tyłu pojazdu natomiast nie może wystawać na odległość większą niż 2 m. Takie elementy powinny być oznaczone minimum czerwoną chorągiewką o wymiarach 50x50 cm, a w okresie niedostatecznej widoczności czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym. 

5. Umieść łódź na przyczepie 
I choćby przyszło tysiąc atletów, i każdy zjadłby tysiąc kotletów, i każdy nie wiem, jak się wytężał, to… i tak musisz pamiętać o tym, by samochód był zaparkowany przy zbiorniku wodnym. Przyczepa musi znajdować się przy wjeździe, tylne koła mogą być praktycznie w całości zanurzone w wodzie. Ostrożnie wprowadź łódź na przyczepę. Zwróć uwagę na wiatr i fale, które mogą wpłynąć na kierunek jazdy. Następnie przymocuj łódź, upewniając się, że nie będzie kołysać się podczas transportu. Dobrym patentem jest chwilowe przymocowanie cumy rufowej do przedniej części przyczepy. W ten sposób zabezpieczysz łódź przed „zjechaniem” i spokojnie wprowadzisz łódź za pomocą wyciągarki. Kil powinien być oparty na rolkach kilowych (cały ciężar), a rolki / podpory boczne dosunięte, tak by nie było luzu. Należy pamiętać o odpowiednim ustawieniu (przód-tył) – proporcjonalne rozmieszczenie ciężaru na haku, aby przyczepa nie przeważyła do tyłu. Dziób powinien być oparty o dziobnicę. Narzędzia, jakie wykorzystasz do przymocowania ładunku, powinny być dostosowane do typu twojej łodzi. Zwykle wystarczą pasy transportowe. Przy czym należy pamiętać o zabezpieczeniu ich metalowych elementów, tak aby nie uszkodziły łodzi podczas transportu. Na końcu opróżnij zbiorniki z wodą. Pamiętaj, że miejsca do slipowania łodzi są z reguły dość strome, a łodzie ciężkie, wówczas niezbędne jest auto z napędem 4x4.

6. Prowadź ostrożnie 
Piratem drogowym możesz być nawet wtedy, gdy poruszasz się mało uczęszczanymi drogami i unikasz godzin wzmożonego ruchu drogowego. Musisz pamiętać bowiem o podstawowej zasadzie: jechać ostrożnie! A więc:
                                                                                                                                            SZEROKIEJ DROGI!


7. Transport łodzi i jachtu motorowego z pomocą firmy transportowej
Jeśli nie grzeszysz nadmiarem czasu lub nie masz możliwości, by samodzielnie przetransportować łódź bądź jacht, skorzystaj z usług firmy transportowej. Pomoże ci ona w załatwieniu niezbędnych formalności od A do Z i zadba o przewóz. 
W tym celu:

1) Znajdź przewoźnika 
Możesz wystawić ogłoszenie w serwisie Clicktrans.pl lub Trans.eu. Zarejestrowane są tam tysiące przewoźników, wśród nich także specjaliści, których poszukujesz.

2) Przekaż przewoźnikowi szczegółowe informacje dotyczące wymiarów łodzi 
Są one szczególnie ważne w przypadku transportu drogowego. Niektóre z łodzi są bowiem szersze niż przewiduje prawo, więc musisz wtedy wynająć pilota. Podczas mierzenia obowiązują zasady opisane w pierwszej części poradnika. 

3) Dokumenty
Ich rodzaj i ilość zależy od sposobu transportu. Przy transporcie drogą wodną musisz zadbać o dokumenty upoważniające do pływania. Należy poinformować przewoźnika czy łódź jest ubezpieczona, czy znajdują się na niej środki ratunkowe i narzędzia nawigacyjne. Są one niezbędne podczas transportu, możesz je kupić lub wypożyczyć. W wyposażeniu łodzi powinny znajdować się urządzenia zapewniające bezpieczeństwo i posiadające ważny atest. W przypadku transportu lądowego zwykle potrzebne jest zlecenie transportowe, w niektórych krajach wymagany jest też akt własności łodzi.


Autor: ES


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRANSPORT | ŁODZIE MOTOROWE | JACHTY MOTOROWE | MOTORÓWKI | SLIPOWANIE | DMC | BAYLINER POLSKA